Doorgaan naar hoofdcontent

De voorbije week: gelezen en gehoord (4).

* "Zeer positief. We genieten van de kerstsfeer. Wilfried was blij dat hij werd opgeroepen toen we gisteren in Euro Disney waren. Hij is er de man niet naar om in lange rijen te staan wachten."

(De Morgen, 27/12/2008, antwoord van Miet Smet, tegenwoordige echtgenote van Wilfried Martens die de feestdagen momenteel slijt als koninklijk verkenner, op de vraag wat haar huidige gemoedstoestand is)


* "Ik doe gelijk de zwaluwtjes: Ik sluit mijn ogen en strijk mijn vleugels neer en wacht verder maar droevig-berustend af.
Er is niets meer te zien, niets meer te doen, niets meer te zeggen.
'C'est la terre qui meurt.'"

(De onovertroffene der Vlaamse letteren Cyriel Buysse in zijn dagboekaantekeningen 'Zomerleven' geheten, ergens dobberend tussen de negenentwintigste juni en de eerste juli)


* "Ik moet altijd weer wennen als ik uit Amerika terug in het land kom. Vroeger waren we een gematigd, flegmatisch volk. Dat is niet meer zo. De Nederlanders zijn het volk dat bewezen heeft het minst televisiebestendig te zijn. Al die aanvallen van spastische vrolijkheid. Aan één stuk door pró-fileren mensen zich door op ieder ó-genblik de klem-tóón op de verkeerde lettergreep te leggen. Een componist is geen componist meer, maar een compónist."

(Knack, 24/12/2008, artikel waarin schrijver en journalist Henk Hofland naar jaarlijkse gewoonte wordt gevraagd naar de toestand in de wereld)


* "Politici maken te weinig scherpe keuzes: in een populistische democratie telt alleen de meerderheid. In een juiste democratie krijgt een minderheid ook de kans om zijn projecten door te zetten, op voorwaarde dat die minderheid grote kwaliteiten te bieden heeft. Is dat elitair? Elitair betekent gewoon het beste. Zogenaamde elitaire kunst is nu eenmaal de maatstaf voor vernieuwing. Die kwaliteitsdrang moet ondersteund worden. Om maar een voorbeeld te geven: Stefan Hertmans is een belangrijke schrijver die volgens mij bij een veel groter publiek moet kunnen doordringen. Dat dergelijk talent relatief in de marge blijft opereren, is vrij hallucinant.
Maar misschien krijgt een land de leiders die het verdient. Vlaanderen is ontzettend rijk en zelfgenoegzaam geworden. Vlaanderen: regio van stenen hutten, golfterreinen en de familie Pfaff. De grote sprong die deze regio op economisch vlak heeft gemaakt, is niet vertaald op intellectueel vlak. Het valt mij op dat jongeren minder talen spreken dan vroeger. Ze lezen weinig. Neem Hugo Claus. Men kent hem van zijn verhouding met Silvia Kristel en nu ook van euthansie. Maar hoeveel mensen lezen zijn werk? En heeft zijn dood de samenleving werkelijk kunnen beroeren? Zelfs dat betwijfel ik. De Bourlaschouwburg was gevuld voor zijn afscheid en buiten stonden nog een paar honderd mensen. Maar we hebben het dus wel over de grootste Vlaamse dichter (jazeker) en romancier (helemaal onwaar) van de twintigste eeuw, hé. Bij de begrafenis van Beethoven of Verdi waren 50.000 mensen aanwezig. Op zulke ogenblikken merk je hoe perifeer de kunst hier en nu in feite is."

(De Morgen, 27/12/2008, operadirecteur Gerard Mortier over opera, cultuurbeleid en zelf zingen)


... een beetje verderop in hetzelfde dagblad, in een andere bijlage ...


* "Een socialistische mandataris is een kapitalist met overheidsgeld."

(De Morgen, 27/12/2008, populist-tot-in-de-dood Jean-Marie Dedecker zich volledig inlevend in de rol van een socialist)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten...

"Mijn leven was onloochenbaar leeg en nutteloos, maar zeg nooit tegen de lelie die door regen en wind is geveld: richt je op en bloei als vanouds. Mijn hart bloedde uit een dodelijke wond, maar op een andere manier kon ik niet leven." Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten. Dat, en het verplengen van tonnen tranen door de in een bad vol sombere gedachten badende ik-figuur uit deze novelle. De tweeëntwintigjarige Mary Shelley snijdt en slaat, zeker vanaf ongeveer driekwart boek, de lezer voortdurend in de armen en om de oren. Autobiografisch, deze tweehonderd jaar oude amoureuze vader-dochterdingetjes door de blik van de jonge Mathilda? Geen idee. In ieder geval is de zelfgekozen eenzaamheid van deze Mathilda van een gans andere orde dan die van pakweg Amy Winehouse . De hoop ooit voor iemand nog genegenheid te kunnen voelen, was bij de betreurde Londense zangeres-met-ook-vaderdingetjes in de mee...

Djoos Utendoale tient le fou avec moi: verzen geschreven in de taal van de volksmens aan weerskanten van de 'schreve'.

Utendoale, uit de vallei of het dal van de West-Vlaamse bergen. Djoos, van Joris. Afkomstig van Westouter: pater Joris Declercq. Troubadours en kleinkunstenaars uit de regio zoals Antoon vander Plaetse, Gerard Vermeersch en Willem Vermandere namen Declercqs verzen in hun repertorium op. Van Boeschepe tot Cassel en van Ieper tot Ekelsbeke, de ganse Westhoek ging aan Utendoales rijmsels kapot. Vlinders zijn er hellekapellen, butterschitters of flikflodders. Averullen, mulders en roenkers worden in gangbaar Nederlands meikevers. Voetelingen, sokken. Nuus, wij. Hadden pendelaars geen files onderweg dan was het volop vroeger thuus komm'n of dan-ze peisden. De poëzie van Djoos Utendoale is geschreven in een bijzonder zingend taaltje: het Westhoeks. Over de invloed van dialecten moeten we, althans pater Joris Declercq, niet al te neerbuigend doen: "En moest Luther de bijbel in het Nederduits vertaald hebben en niet in het Hochdeutsch, de taal van zijn geboortestreek, dan sprak de he...

"Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles."

"Eén ding weet ik wel," zei Franny. "Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles. Die lui waar jij het over hebt laten geen enkel mooi ding achter. Het enige dat de iets beteren misschien doen is min of meer binnen in je hoofd kruipen en daar iets achterlaten, maar enkel en alleen omdat ze dat doen, enkel en alleen omdat ze weten hoe ze iets moeten achterlaten hoeft dat nog geen gedicht te zijn. Het kan best zo zijn dat het niet meer is dan een of ander hoogst intrigerend grammaticaal uitwerpsel - excuseer mijn woordkeus."  Net zoals bij de Vlaamse schrijver Paul Brondeel is bij deze Franny die 'r' er eigenlijk te veel aan. Om nog maar te zwijgen over wat Nabokov, die beginregels van zijn 'Lolita' indachtig, tong- en keelklankgewijs met die dubbele 'o' uit Zooey zou aanvangen. Feit is dat deze J.D. Salinger vandaag precies vijftien jaa...