Doorgaan naar hoofdcontent

Honoré de Balzac, 't manneke dat een hoop voedsel kon verzetten...

In het bijzonder smakelijke en originele (kook)boek 'Als kok in Frankrijk: de beste literaire recepten' van de al even bijzonder sympathieke Vlaming Bart Van Loo schrijft die laatste over de bekende Franse schrijver Honoré de Balzac dat die aan 'zijn schrijftafel een toonbeeld van onthouding was'. De Fransman leefde op zeeën sterke koffie, maar kon zich net zo goed een beroerte eten op een mondain feestje, aldus Van Loo. Omdat Balzac zichzelf op 18 augustus 1850 - als gevolg van het vele reizen - een beroerte at, geef ik op deze plaats graag de door Van Loo in 's eigen boek aangehaalde passage uit Le Gastronome français (1828) waarin de Franse realistische schrijver 'op onverbloemd autobiografische wijze de loftrompet steekt over de buik'. Op diezelfde pagina - in het boek van Bart Van Loo welteverstaan - vindt iedere gedistingeerde smulpaap dan weer het overheerlijke 'Zalm uit de Loire op de wijze van Balzac'-recept. Schuif die buik nu maar boordevol vis zodat hij daar alle mysteries van het leven kan gaan ontrafelen!


"Men zou mensen met een lege maag altijd moeten wantrouwen: iemand die vast, zal weldra onzin uitkramen. Niemand zal het voordeel van een goed verzadigde mens ontkennen. Een lege maag veroorzaakt een lege hersenpan. Onze rede, hoe onafhankelijk ze ook denkt te zijn, respecteert de wetten van de spijsvertering. Met evenveel recht als La Rochefoucauld stelde dat het hart ze voortbrengt, kun je zeggen dat goede gedachten uit de maag komen.(...) Dat al degenen die de ziel in de hersenen, het hart, de longen of de pijnappelklier plaatsen samen mogen komen en dat hun gezegd wordt dat de buik de ruime werkplaats is waaruit alle drijvende krachten van het bestaan tot stand komen. Waarom kregen onze hersenen toch zo'n kleine woonplaats toebedeeld, terwijl de buik meer inhoud, souplesse en kracht heeft dan alle andere delen van ons lichaam? Is het niet omdat hij het heiligdom is waarin alle mysteries van het leven zijn opgeborgen, de opslagplaats van onze indrukken, de oorsprong van al onze ideeën, het werk waarin de eeuwige artiest behagen schept?"

Reacties

Auteur Bart Van Loo was eergisteren zo vriendelijk mailsgewijs de in dit blogbericht aangehaalde Balzac-passage uit zijn boek 'Als kok in Frankrijk' (2004) van een herziene versie (2008) te spijzen. Ziehier...

"Men zou mensen met een lege maag altijd moeten wantrouwen: iemand die vast, zal weldra onzin uitkramen. Niemand zal het voordeel van een goedverzadigde mens ontkennen. Een lege maag, een lege hersenpan. Onze rede, hoe onafhankelijk ze ook denkt te zijn, respecteert de wetten van de spijsvertering. Met evenveel recht als La Rochefoucauld stelde dat het hart ze voortbrengt, kan je zeggen dat goede gedachten uit de maag komen.(…) U ziet onze ziel misschien schuilgaan in de hersenen, ik dan weer in het hart, terwijl anderen zweren bij de longen of de pijnappelklier. Iedereen evenwel is het ermee eens dat de buik de ruime werkplaats is waaruit alle drijvende krachten van het bestaan tot stand komen. Waarom kregen onze hersenen toch zo’n kleine woonplaats toegestopt, terwijl de buik meer inhoud, souplesse en kracht heeft dan alle andere delen van ons lichaam? Is dat niet omdat hij het heiligdom is waar alle mysteries van het leven zijn opgeborgen, de opslagplaats van onze indrukken, de oorsprong van al onze ideeën, het werk waarin de eeuwige artiest behagen schept?"

Populaire posts van deze blog

Djoos Utendoale tient le fou avec moi: verzen geschreven in de taal van de volksmens aan weerskanten van de 'schreve'.

Utendoale, uit de vallei of het dal van de West-Vlaamse bergen. Djoos, van Joris. Afkomstig van Westouter: pater Joris Declercq. Troubadours en kleinkunstenaars uit de regio zoals Antoon vander Plaetse, Gerard Vermeersch en Willem Vermandere namen Declercqs verzen in hun repertorium op. Van Boeschepe tot Cassel en van Ieper tot Ekelsbeke, de ganse Westhoek ging aan Utendoales rijmsels kapot. Vlinders zijn er hellekapellen, butterschitters of flikflodders. Averullen, mulders en roenkers worden in gangbaar Nederlands meikevers. Voetelingen, sokken. Nuus, wij. Hadden pendelaars geen files onderweg dan was het volop vroeger thuus komm'n of dan-ze peisden. De poëzie van Djoos Utendoale is geschreven in een bijzonder zingend taaltje: het Westhoeks. Over de invloed van dialecten moeten we, althans pater Joris Declercq, niet al te neerbuigend doen: "En moest Luther de bijbel in het Nederduits vertaald hebben en niet in het Hochdeutsch, de taal van zijn geboortestreek, dan sprak de he...

Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten...

"Mijn leven was onloochenbaar leeg en nutteloos, maar zeg nooit tegen de lelie die door regen en wind is geveld: richt je op en bloei als vanouds. Mijn hart bloedde uit een dodelijke wond, maar op een andere manier kon ik niet leven." Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten. Dat, en het verplengen van tonnen tranen door de in een bad vol sombere gedachten badende ik-figuur uit deze novelle. De tweeëntwintigjarige Mary Shelley snijdt en slaat, zeker vanaf ongeveer driekwart boek, de lezer voortdurend in de armen en om de oren. Autobiografisch, deze tweehonderd jaar oude amoureuze vader-dochterdingetjes door de blik van de jonge Mathilda? Geen idee. In ieder geval is de zelfgekozen eenzaamheid van deze Mathilda van een gans andere orde dan die van pakweg Amy Winehouse . De hoop ooit voor iemand nog genegenheid te kunnen voelen, was bij de betreurde Londense zangeres-met-ook-vaderdingetjes in de mee...

"Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles."

"Eén ding weet ik wel," zei Franny. "Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles. Die lui waar jij het over hebt laten geen enkel mooi ding achter. Het enige dat de iets beteren misschien doen is min of meer binnen in je hoofd kruipen en daar iets achterlaten, maar enkel en alleen omdat ze dat doen, enkel en alleen omdat ze weten hoe ze iets moeten achterlaten hoeft dat nog geen gedicht te zijn. Het kan best zo zijn dat het niet meer is dan een of ander hoogst intrigerend grammaticaal uitwerpsel - excuseer mijn woordkeus."  Net zoals bij de Vlaamse schrijver Paul Brondeel is bij deze Franny die 'r' er eigenlijk te veel aan. Om nog maar te zwijgen over wat Nabokov, die beginregels van zijn 'Lolita' indachtig, tong- en keelklankgewijs met die dubbele 'o' uit Zooey zou aanvangen. Feit is dat deze J.D. Salinger vandaag precies vijftien jaa...