* "Ik beweerde in het begin van dit boek dat het menselijk geluk afhangt van het vermogen betekenis te krijgen voor anderen. Nu draai ik het om. De mens wordt gelukkig wanneer hij erin slaagt betekenis te geven aan een ander of het andere, aan 'de wereld'. Ik hoop dat u niet denkt dat ik vind dat het heilzaam is om met bomen te praten. Naar mijn mening loopt een dergelijke conversatie voor de meeste mensen uit op een teleurstelling omdat de boom verbaal niet erg begaafd is. Het is bovendien de vraag of een boom uw praatpaal wil zijn."
(Gevierd jeugdboekenschrijver Guus Kuijer, hyperallergisch voor allerlei alternatieve vormen van gelukstherapie, ietwat ironisch in zijn onlangs verschenen zelfhulpboek over hoe de mens het geluk kan vinden.)
* "Een lied als dit heeft nooit geklonken, muziek had nimmer deze klank. Wij allen zijn heel diep verbonden. En niemand van ons is nog bang. Een licht, een licht heeft ons doordrongen, een licht dat diep tot 't hart doordringt. En in de straten wapp'ren vlaggen, de stoet door bloeiend rood omringd."
(Johannes R. Becher, DDR-staatsdichter én -volksliedschrijver, in één van zijn overwinningsliederen geïnspireerd door de Grote Socialistische Oktoberrevolutie. Aanstaande zaterdag wordt in alle stilte de hereniging van Oost- met West-Duitsland herdacht. Het echte vuurwerk blijft echter opgeborgen tot eerstkomende negen november. Pas dan wordt het puin van de gevallen Berlijnse muur, op die dag precies twintig jaar geleden, weer een beetje weggeveegd.)
* "Repertoireteksten zijn monumenten, maar veel jonge(re) theatermakers kijken er amper naar om. Die desinteresse voor het theatererfgoed komt deels voort uit een samenleving die alles wat oud is meteen oubollig vindt, en deels uit het (theater)onderwijs dat de autonomie van de maker predikt. Waardoor zij liever 'vanuit zichzelf' creëren dan dat ze een oud werk als uitgangspunt nemen. Alleen houdt een groot deel van het publiek nu eenmaal van die 'oude' repertoireteksten, zowel vanwege de herkenning als uit nieuwsgierigheid. Het (theater)onderwijs zou (nog) wat meer aan monumentenzorg mogen doen."
(Knack, 23/09/2009, theaterrecensente Els Van Steenberghe in een opiniestuk over de (gezonde) spanning tussen het hedendaagse theatermaken en de meer klassieke manier van theaterscheppen.)
* "'Die jongens op straat interesseren zich wel degelijk ergens voor,' vertelde iemand mij. 'Ik zal je een paar voorbeelden noemen: scooters en meisjes.' Dat lijkt me een verkeerde conclusie uit een juiste waarneming. Scooters of meisjes willen hébben is iets anders dan je voor scooters of meisjes interesseren. Op scooters willen ze rijden en meisjes willen ze neuken. Verder reikt de interesse meestal niet. Dat zijn natuurlijk hartstikke leuke hobby's, maar ik herinner me van vroeger dat sommigen van ons er nog iets naast deden. Je had van die lui die tussen de bedrijven door een boek lazen, en die na verloop van tijd hun meisje probeerden te lezen. Zoals je ook scooterliefhebbers hebt die na verloop van tijd willen weten hoe het ding in elkaar zit. Er is een verschil tussen geïnteresseerd zijn en dingen willen hebben. Être et avoir."
(Alweer Guusje Kuijer. Lezen dat Hoe word ik gelukkig? Een zelfhulpboek!)
Reacties