Doorgaan naar hoofdcontent

"Hoe is het mogelijk dat dàt 't studerend meisje is! Want het is erg, het is wel heel héél erg!"

Een paar huizen verder, hier in de straat, studeert iemand djembé. Niet alledaagse geluiden uit een heel opzichtig instrument. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, tegen beter weer en wind in. Een jongen of een meisje? Daar heeft geen buurtbewoner enig idee van. Afgaand op de dikwijls ritmeloze, voortgebrachte geluiden vermoedelijk iemand met veel te tengere armen en superslanke vingers. "Schaf je dan toch een piano aan," hoor je passanten dan regelmatig halfzacht knarsetandend mompelen. "Hoe is het mogelijk dat dàt 't studerend mensje is," de gezamenlijke, geslaakte verwondering bij de aanstaande openbaring van de speler in kwestie. Het djembé-geluid als schurende soundtrack bij de vaak heel luide, tempo-arme stad eivol karren en wagens beladen met melk en trieste boeren en boerinnen bedelend om een eerlijke zuivelprijs. Vergezochte gelijkenissen? Ik weet het. Daarom dit Buysse-bruggetje: in de veronderstelling dat het djembé-spelen weinig adem zou kosten en enkel zich met veel moeite voortslepende mensen zou weten te inspireren:


7 september

Er is hier ergens, in een villa van de buurt, een jong meisje, dat piano studeert; het is wel heel, héél erg. Er moest voor zulk een geluid een anderen naam gevonden worden dan piano.
Het meisje, dan, studeert wat men noemt piano. Ook voor die oefening moet een gans anderen term gevonden worden dan studeren. Het meisje beukt, en bonst, en hamert; en die vervaarlijk-nare geluiden stijgen vanuit het rustig dorpje hier tot den Molenheuvel op.
Het meisje studeert... Het studeert 's ochtends, het studeert 's middags, het studeert 's avonds. Het studeert bij zonneschijn of regenweer, in storm of in windstilte; in lente, in zomer of in herfst... Het meisje studeert!
Ik heb het meisje horen studeren terwijl de zoete nachtegalen in de bosjes zongen; ik heb het horen studeren in de volle zomerweelde van de rijpe oogsten, toen de overladen wagens vol juichende boeren en boerinnen met de laatste garven naar de hoeve reden; ik heb het horen studeren in den heiligen luister der rood-gloeiende zondsondergangen en der mane-zilveren, stille avonden; ik heb het horen studeren tot in 't holle van den nacht, toen gans het dorp reeds lang ter ruste lag.
Doch vandaag voor het eerst heb ik het aldoor-studerende meisje gezien!
Ik stelde mij haar voor als een machtige deerne met vierkante schouders, met spannende borsten en handen als knuisten... En wat zag ik: een ziekelijk wurm met fletsblauwe ogen en gelig gelaat, dat zich met moeite voortsleepte en naar den adem hijgde.
Hoe is het mogelijk dat dàt 't studerend meisje is! Want het is erg, het is wel heel héél erg!

Buysse, C., Zomerleven, 2006, Uitgeverij Atlas, p. 239-240

Reacties

Populaire posts van deze blog

Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten...

"Mijn leven was onloochenbaar leeg en nutteloos, maar zeg nooit tegen de lelie die door regen en wind is geveld: richt je op en bloei als vanouds. Mijn hart bloedde uit een dodelijke wond, maar op een andere manier kon ik niet leven." Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten. Dat, en het verplengen van tonnen tranen door de in een bad vol sombere gedachten badende ik-figuur uit deze novelle. De tweeëntwintigjarige Mary Shelley snijdt en slaat, zeker vanaf ongeveer driekwart boek, de lezer voortdurend in de armen en om de oren. Autobiografisch, deze tweehonderd jaar oude amoureuze vader-dochterdingetjes door de blik van de jonge Mathilda? Geen idee. In ieder geval is de zelfgekozen eenzaamheid van deze Mathilda van een gans andere orde dan die van pakweg Amy Winehouse . De hoop ooit voor iemand nog genegenheid te kunnen voelen, was bij de betreurde Londense zangeres-met-ook-vaderdingetjes in de mee...

Djoos Utendoale tient le fou avec moi: verzen geschreven in de taal van de volksmens aan weerskanten van de 'schreve'.

Utendoale, uit de vallei of het dal van de West-Vlaamse bergen. Djoos, van Joris. Afkomstig van Westouter: pater Joris Declercq. Troubadours en kleinkunstenaars uit de regio zoals Antoon vander Plaetse, Gerard Vermeersch en Willem Vermandere namen Declercqs verzen in hun repertorium op. Van Boeschepe tot Cassel en van Ieper tot Ekelsbeke, de ganse Westhoek ging aan Utendoales rijmsels kapot. Vlinders zijn er hellekapellen, butterschitters of flikflodders. Averullen, mulders en roenkers worden in gangbaar Nederlands meikevers. Voetelingen, sokken. Nuus, wij. Hadden pendelaars geen files onderweg dan was het volop vroeger thuus komm'n of dan-ze peisden. De poëzie van Djoos Utendoale is geschreven in een bijzonder zingend taaltje: het Westhoeks. Over de invloed van dialecten moeten we, althans pater Joris Declercq, niet al te neerbuigend doen: "En moest Luther de bijbel in het Nederduits vertaald hebben en niet in het Hochdeutsch, de taal van zijn geboortestreek, dan sprak de he...

"Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles."

"Eén ding weet ik wel," zei Franny. "Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles. Die lui waar jij het over hebt laten geen enkel mooi ding achter. Het enige dat de iets beteren misschien doen is min of meer binnen in je hoofd kruipen en daar iets achterlaten, maar enkel en alleen omdat ze dat doen, enkel en alleen omdat ze weten hoe ze iets moeten achterlaten hoeft dat nog geen gedicht te zijn. Het kan best zo zijn dat het niet meer is dan een of ander hoogst intrigerend grammaticaal uitwerpsel - excuseer mijn woordkeus."  Net zoals bij de Vlaamse schrijver Paul Brondeel is bij deze Franny die 'r' er eigenlijk te veel aan. Om nog maar te zwijgen over wat Nabokov, die beginregels van zijn 'Lolita' indachtig, tong- en keelklankgewijs met die dubbele 'o' uit Zooey zou aanvangen. Feit is dat deze J.D. Salinger vandaag precies vijftien jaa...