* "Ook in deze collectie fabels berijdt Adam zijn favoriete stokpaardjes: wat voor contradictorische uitspraken doet de religie over de liefde, bijvoorbeeld? Hij legt de kardinaal een aparte interpretatie en beschrijving van de cunnilingus in de mond. 'U weet toch, legde de kardinaal uit aan de man, dat God van oordeel is: "Als een man een vrouw waarlijk bevrediging wil schenken dan moet hij haar beffen en wel zoals het hoort." Net zoals ik hoop dat u toch weet dat er ergens staat geschreven: "Begin niet als een gek te likken doch trek uw tong traagzaam op gang, zoals u zich na een vriesnacht met uw wagen buiten waagt, matig snelheid bij de rotonde, en ga slechts dan voluit wanneer de weg door zoutig vocht is vrijgemaakt."' Vandaar dus die vele putten in onze wegen. De Vlaamse man beft te veel."
(Knack, 21/04/2010, boekenrecensent Frank Hellemans gaat heel uitzonderlijk over de rooie, zijn rooie. Eentje voor Frank Adams vierde: 'Liefdesfabels'.)
(Knack, 21/04/2010, boekenrecensent Frank Hellemans gaat heel uitzonderlijk over de rooie, zijn rooie. Eentje voor Frank Adams vierde: 'Liefdesfabels'.)
* "Dief! Dief! Dief! Dief! Dief! Dief! Dief! Dief! Dief! Dief!..."
(01/05/2010, Gentse supportersaanhang tijdens de wedstrijd K.A.A. Gent - K.V. Kortrijk nadat de scheids een rode kaart uit zijn hemdzakje toverde en die in de richting van een Gentspeler hield.)
* "Vandenhaute en Mortier zijn dorpsgenoten van Geeraerts, en Lieven is het lief van Erwin. Stond in zijn eigen VRT-Journaal een minuut lang vol in beeld met hem te tongzoenen toen hij de AKO Literatuurprijs had gewonnen. Een tafereel dat niet meteen de indruk wekte van een grote afstand tussen de journalist en zijn onderwerp. We mogen alleen bidden dat Erwin Mortier niet op kosten van de VRT is meegereisd naar Congo. Hier ligt werk te wachten op Carl Decaluwé."
(Knack, 28/04/2010, de onnavolgbare Koen Meulenaere in zijn wekelijkse uitloper over de nu al beruchte Met-Jef-Geeraerts-Terug-Naar-Congo-afleveringen een aantal weken geleden in TerZake.)

* Bibliotheekmedewerker X: "Zouden we in de bib geen themastand opstellen rond Jeroen Brouwers? Hij wordt tenslotte zeventig."
Bibliotheekmedewerker Y: "Jeroen wie?"
(03/05/2010, opgevangen gesprek tussen twee collega's achter de schermen van een middelgrote Vlaamse openbare bibliotheek.)
* "Vervuld van misprijzen voor de banaliteit van de wereld verschanste Jean Floressas Des Esseintes zich in zijn appartement en bouwde er een paradijs van oude boeken, schilderijen, siervoorwerpen, parfums en likeuren. Dat stelde deze hoofdfiguur uit de roman 'A Rebours' van de Franse schrijver Joris-Karl Huysmans (1886) in staat om een opwindend leven te leiden, louter gevoed door zijn verbeelding. Eens vermande hij zich om zijn Engelse obsessie daar ter plekke uit te leven. In een café ging hij met een glaasje port en een portie Stiltonkaas zitten wachten op de trein die hem naar de haven zou brengen. Buiten plensde onophoudelijk een Engelse regen neer. Na afloop van de bui had Des Esseintes het gevoel alsof hij al in Engeland was geweest, en hij keerde terug naar huis."
(Knack, 21/04/2010, kunstcriticus Jan Braet doet een weergaloze aanloop naar zijn 'Symbolisme in België'. De tentoonstelling loopt nog tot 27 juni in de Brusselse Koninklijke Musea voor Schone Kunsten.)
* "Zoals alle goede kunst politiek is, vind ik dat mijn theater wel politiek is. Wat ik verschrikkelijk vind, zijn die zogenaamde geëngageerde voorstellingen. Met rap en city talk en zo. Theatermakers die de samenlevingsproblemen letterlijk op de scène proberen te brengen. Drie Marokkanen in een nachtwinkel. Dat zal wel vol goede bedoelingen zitten, maar het is vooral flauw en anekdotisch. En het is vandaag spijtig genoeg de regel. In de Beursschouwburg of op het Kunstenfestival kom je niet meer binnen als je geen Chinese of trans-Siberische kunstenaar bent met een houten poot en een oog uit. Terwijl ik vind dat een productie over alles moet gaan: liefde, lust, trots,... Echt alles. Alleen zo kun je mensen het universele belang van de dingen laten inzien. Je kunt perfect over samenlevingsproblemen praten door Shakespeare op te voeren."
(Knack, 28/04/2010, theatermaker Jan Decorte is over zijn stiel en op zijn zestigste jonger dan ooit!)
Reacties