Doorgaan naar hoofdcontent

Jean-Marie Dedecker: tragiek van een aangekondigde mens...

"Ik luister nooit naar Radio 1. Peeters & Pichal? Ongelofelijk, de zuurtegraad van dat programma. Als je geld verdient, ben je in de ogen van die mensen een bandiet. Ziek word ik ervan. En als ook Klara troep uitzendt, heb ik nog altijd een cd'tje van Puccini."


Aan het woord: een slachtrijp, politiek beest. De berichtgevende messen reeds geslepen en klaar om op dat gewonde dier in te hakken. Fileren, hupsakee... 't Klaagt steen en been dat het nergens meer mag opdraven. Geen teevee, geen gazetten en geen radio meer. Over en uit. Dat arme mormel. Een beetje strelen, dat ego. 't Zal het deugd doen! Een gewond creatuur doet dat doorgaans met heel veel ongemakken; verder leven. En al stuiptrekkend komen daar dikwijls nog de meest afschrikwekkende buikgeluiden en lichaamssappen uit. Zo ook bij Jean-Marie Dedecker in De Standaard van donderdag 3 juni 2010. Dat van die luide opera's van G. Puccini in voor alle straatgeluiden hermetisch afgesloten donkergekleurde Audi's, daar schrik ik niet van. Zelfs een betere F. Brouwers vindt in de helderste van Puccini geen enkele subtiliteit, integendeel. Ranzig, goedkoop en meestal net ietsjes té. Maar dat was de tijd mijnheer, fin de siècle en zo. Zou het kunnen dat ook dat laatste restje decadentisme de komende weken uit dat stukje gebrul van aan de zee zal etteren? Afwachten. Een Russische karaktermeester à la Tolstoj of Dostojevski zou de pen nu al extra in zijn inktvaatje doppen...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten...

"Mijn leven was onloochenbaar leeg en nutteloos, maar zeg nooit tegen de lelie die door regen en wind is geveld: richt je op en bloei als vanouds. Mijn hart bloedde uit een dodelijke wond, maar op een andere manier kon ik niet leven." Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten. Dat, en het verplengen van tonnen tranen door de in een bad vol sombere gedachten badende ik-figuur uit deze novelle. De tweeëntwintigjarige Mary Shelley snijdt en slaat, zeker vanaf ongeveer driekwart boek, de lezer voortdurend in de armen en om de oren. Autobiografisch, deze tweehonderd jaar oude amoureuze vader-dochterdingetjes door de blik van de jonge Mathilda? Geen idee. In ieder geval is de zelfgekozen eenzaamheid van deze Mathilda van een gans andere orde dan die van pakweg Amy Winehouse . De hoop ooit voor iemand nog genegenheid te kunnen voelen, was bij de betreurde Londense zangeres-met-ook-vaderdingetjes in de mee...

Djoos Utendoale tient le fou avec moi: verzen geschreven in de taal van de volksmens aan weerskanten van de 'schreve'.

Utendoale, uit de vallei of het dal van de West-Vlaamse bergen. Djoos, van Joris. Afkomstig van Westouter: pater Joris Declercq. Troubadours en kleinkunstenaars uit de regio zoals Antoon vander Plaetse, Gerard Vermeersch en Willem Vermandere namen Declercqs verzen in hun repertorium op. Van Boeschepe tot Cassel en van Ieper tot Ekelsbeke, de ganse Westhoek ging aan Utendoales rijmsels kapot. Vlinders zijn er hellekapellen, butterschitters of flikflodders. Averullen, mulders en roenkers worden in gangbaar Nederlands meikevers. Voetelingen, sokken. Nuus, wij. Hadden pendelaars geen files onderweg dan was het volop vroeger thuus komm'n of dan-ze peisden. De poëzie van Djoos Utendoale is geschreven in een bijzonder zingend taaltje: het Westhoeks. Over de invloed van dialecten moeten we, althans pater Joris Declercq, niet al te neerbuigend doen: "En moest Luther de bijbel in het Nederduits vertaald hebben en niet in het Hochdeutsch, de taal van zijn geboortestreek, dan sprak de he...

"Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles."

"Eén ding weet ik wel," zei Franny. "Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles. Die lui waar jij het over hebt laten geen enkel mooi ding achter. Het enige dat de iets beteren misschien doen is min of meer binnen in je hoofd kruipen en daar iets achterlaten, maar enkel en alleen omdat ze dat doen, enkel en alleen omdat ze weten hoe ze iets moeten achterlaten hoeft dat nog geen gedicht te zijn. Het kan best zo zijn dat het niet meer is dan een of ander hoogst intrigerend grammaticaal uitwerpsel - excuseer mijn woordkeus."  Net zoals bij de Vlaamse schrijver Paul Brondeel is bij deze Franny die 'r' er eigenlijk te veel aan. Om nog maar te zwijgen over wat Nabokov, die beginregels van zijn 'Lolita' indachtig, tong- en keelklankgewijs met die dubbele 'o' uit Zooey zou aanvangen. Feit is dat deze J.D. Salinger vandaag precies vijftien jaa...