Als je goed kijkt, zie je hem staan, Holden Caulfield, geïnterviewd in een lange rij wachtenden voor de New Yorkse Metropolitan Opera waar operastem Maria Callas, na driekwart decennium afwezigheid, in 1965 haar rentrée zal maken. Trouwens, ook Caulfields geestelijke vader J.D. Salinger hield ervan om, net als la Callas, de liefdes in zijn leven, liefst onveranderd, op een voetstuk te plaatsen. En zo zijn er nog wel meer overlappingen te vinden tussen de levens van de keizerin van het belcanto, volgens sommigen verstond geen hond wat ze precies zong, en de ongekroonde postgetraumatiseerde koning van het ietwat langer uitgeschreven korte verhaal. Nieuwsgierigen moeten anders gewoon maar aan Tom Volfs buitengewone montage 'Maria by Callas' (2017), waarna vooral de opname van Callas' bijdrage als Floria Tosca aan Puccini's gelijknamige opera voor de rest van de dagen de werking van de hartkleppen zal overnemen. Desgewenst is ook de idee dat het riedeltje onder 'My world is empty without you', een pakkende The Supremes-song uit 1965, verdacht veel weg heeft van dat bekende Stones-deuntje uit 'Paint it black' dezer dagen bijzonder troostrijk te noemen.
Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten...
"Mijn leven was onloochenbaar leeg en nutteloos, maar zeg nooit tegen de lelie die door regen en wind is geveld: richt je op en bloei als vanouds. Mijn hart bloedde uit een dodelijke wond, maar op een andere manier kon ik niet leven." Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten. Dat, en het verplengen van tonnen tranen door de in een bad vol sombere gedachten badende ik-figuur uit deze novelle. De tweeëntwintigjarige Mary Shelley snijdt en slaat, zeker vanaf ongeveer driekwart boek, de lezer voortdurend in de armen en om de oren. Autobiografisch, deze tweehonderd jaar oude amoureuze vader-dochterdingetjes door de blik van de jonge Mathilda? Geen idee. In ieder geval is de zelfgekozen eenzaamheid van deze Mathilda van een gans andere orde dan die van pakweg Amy Winehouse . De hoop ooit voor iemand nog genegenheid te kunnen voelen, was bij de betreurde Londense zangeres-met-ook-vaderdingetjes in de mee...
Reacties