Doorgaan naar hoofdcontent

Wijlen Diego Armando Maradona (1960-2020) door de ogen van verschillende Laaglandse stukjesschrijvers...

Upton Sinclair, Nick Drake, George Best, Fidel Castro en Louis Verbeeck. Met dit incidentele voortreffelijke gezelschap zit het voor de op 25 november overleden voetbalhalfgod Diego Armando Maradona wat naamdag betreft alvast goed. Voorts zie ik ook toegevoegde waarde in het uitzonderlijk stel dijen waarmee de Argentijnse aanvaller dit buitengewone dodenkransje voor altijd zal verrijken. Voor de achtergebleven aardlingen zijn de dezer dagen nagelaten necrologieën in soms hijgerig vitriool, dan weer in vaak verdichte anekdotiek, legio. Wijlen Diego Maradona (1960-2020) door de ogen van verschillende Laaglandse stukjesschrijvers, een bloemlezing... 


"Trek de plussen (twee landstitels en een Europa-bekertje met Napels en een wereldtitel) af van de minnen (zijn nalatenschap is puin, zowel in het voetbal als sociaal) en je hebt de uitkomst: een af en toe geniale voetballer die eindigde als een marginale schertsfiguur verslaafd aan alles waaraan een mens verslaafd kan worden. Ter compensatie voor deze ontheiliging doe ik zijn aanbidders zijn laatste woorden cadeau toen hij in zijn Bombonera zijn Boca-fans kwam groeten: "Voetbal is de mooiste en meest gezonde sport ter wereld. Als een enkeling het verkloot, moet niet het hele voetbal betalen. Ik heb het verkloot en ik heb betaald. Pero la pelota no se mancha. Maar de bal is nooit vuil." Hij meende het ook en had tranen in de ogen, toen op 10 november 2000. Daarna heeft hij nog twintig jaar onzin uitgekraamd en de clown uitgehangen, zoals trainer worden in Culiacán, de wereldhoofdstad van cocaïne. Zijn bal was wel degelijk vuil." (Hans Vandeweghe, 'De Morgen') 

"Alsof Maradona ons een troostende spiegel voorhoudt: het is oké om menselijk te zijn, zelfs al ben je goddelijk. Zijn oude strijdmakker Jorge Valdano vertelde onlangs hoe doodstil het was in de kleedkamer voor de WK-finale van 1986 tegen Duitsland, tot Diego op zijn moeder begon te roepen omdat hij bang was. Meteen voelde iedereen zich opgelucht, want als Diego al bang was, dan was het niet zo gek dat zij dat ook waren. Prompt voelden ze zich één, ze sloegen de handen in elkaar en klopten de Mannschaft met 3-2." (Peter Mangelschots, 'Sport/Voetbalmagazine') 


"Ze waren met veel, de vrouwen in het leven van Diego Maradona, de man die zich niet alleen op het voetbalveld tot Schepper ontpopte. En met uitzondering van Cristina Sinagra, Napels-supporter van het eerste uur en moeder van de pas op late leeftijd erkende Diego Maradona Junior, doen ze wat de vrouwen aan het kruis van Christus deden: ze wentelen zich in smart, bewenen de dode. Randfiguren bij God, Maria Magdalena's bij de vleet." (Filip Joos, 'De Standaard') 

"De meeste grote voetballers zonderen zich af van hun eigen land. Cruijff, Messi, zelfs Beckenbauer (in het Oostenrijkse Kitzbühel) hebben decennialang in het buitenland gewoond. Maradona emigreerde ook, en bleef lang weg, maar hij keerde steeds terug en stierf uiteindelijk in zijn verpauperde en disfunctionele vaderland. Na zijn fatale hartaanval deed de ambulance er (althans volgens zijn advocaat) meer dan een half uur over om zijn huis te bereiken." (Simon Kuper, 'De Groene Amsterdammer')

Reacties

Populaire posts van deze blog

Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten...

"Mijn leven was onloochenbaar leeg en nutteloos, maar zeg nooit tegen de lelie die door regen en wind is geveld: richt je op en bloei als vanouds. Mijn hart bloedde uit een dodelijke wond, maar op een andere manier kon ik niet leven." Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten. Dat, en het verplengen van tonnen tranen door de in een bad vol sombere gedachten badende ik-figuur uit deze novelle. De tweeëntwintigjarige Mary Shelley snijdt en slaat, zeker vanaf ongeveer driekwart boek, de lezer voortdurend in de armen en om de oren. Autobiografisch, deze tweehonderd jaar oude amoureuze vader-dochterdingetjes door de blik van de jonge Mathilda? Geen idee. In ieder geval is de zelfgekozen eenzaamheid van deze Mathilda van een gans andere orde dan die van pakweg Amy Winehouse . De hoop ooit voor iemand nog genegenheid te kunnen voelen, was bij de betreurde Londense zangeres-met-ook-vaderdingetjes in de mee...

Djoos Utendoale tient le fou avec moi: verzen geschreven in de taal van de volksmens aan weerskanten van de 'schreve'.

Utendoale, uit de vallei of het dal van de West-Vlaamse bergen. Djoos, van Joris. Afkomstig van Westouter: pater Joris Declercq. Troubadours en kleinkunstenaars uit de regio zoals Antoon vander Plaetse, Gerard Vermeersch en Willem Vermandere namen Declercqs verzen in hun repertorium op. Van Boeschepe tot Cassel en van Ieper tot Ekelsbeke, de ganse Westhoek ging aan Utendoales rijmsels kapot. Vlinders zijn er hellekapellen, butterschitters of flikflodders. Averullen, mulders en roenkers worden in gangbaar Nederlands meikevers. Voetelingen, sokken. Nuus, wij. Hadden pendelaars geen files onderweg dan was het volop vroeger thuus komm'n of dan-ze peisden. De poëzie van Djoos Utendoale is geschreven in een bijzonder zingend taaltje: het Westhoeks. Over de invloed van dialecten moeten we, althans pater Joris Declercq, niet al te neerbuigend doen: "En moest Luther de bijbel in het Nederduits vertaald hebben en niet in het Hochdeutsch, de taal van zijn geboortestreek, dan sprak de he...

"Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles."

"Eén ding weet ik wel," zei Franny. "Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles. Die lui waar jij het over hebt laten geen enkel mooi ding achter. Het enige dat de iets beteren misschien doen is min of meer binnen in je hoofd kruipen en daar iets achterlaten, maar enkel en alleen omdat ze dat doen, enkel en alleen omdat ze weten hoe ze iets moeten achterlaten hoeft dat nog geen gedicht te zijn. Het kan best zo zijn dat het niet meer is dan een of ander hoogst intrigerend grammaticaal uitwerpsel - excuseer mijn woordkeus."  Net zoals bij de Vlaamse schrijver Paul Brondeel is bij deze Franny die 'r' er eigenlijk te veel aan. Om nog maar te zwijgen over wat Nabokov, die beginregels van zijn 'Lolita' indachtig, tong- en keelklankgewijs met die dubbele 'o' uit Zooey zou aanvangen. Feit is dat deze J.D. Salinger vandaag precies vijftien jaa...