Doorgaan naar hoofdcontent

Frans Storm, of het laatste testament van Frans Kellendonk...

Terwijl het eind jaren 70 in de Nederlandse straten nog serieus naspoelen is van die beruchte Lockheed-affaire en een beetje verderop de meeste West-Duitsers maar wat verveeld zitten met Fassbinders filmische vrijage met de leiding van de RAF in 'Deutschland im Herbst' (1978), wordt tussen Amsterdamse redactielokalenmuren, gestuurd door vers uitgepakte en goed ingeïnkte schrijfmachineleeslinten, een zoveelste Tirade vs. De Revisor-ruzie voorbereid en uitgevochten. Bijzonder geraakt door Jeroen Brouwers' klacht al zou hij aan de vorm van de fles, in dit geval Dirk Ayelt Kooimans verhalenbundel 'De schrijver droomt' (De Harmonie, 1976), niet kunnen zien of er gedistilleerd in zit, neemt Frans Kellendonk in die dagen een ochtendlijke plons in zijn vitriool. Op het spel staan een door Brouwers verkeerdelijk als imitatie gelezen parodie die Kooimans derde verhalenbundel eigenlijk is en zijn overhaaste conclusie om de duidelijke beschrijving van een droom over een interieur voor dat van het interieur zelf te nemen. Voor de polemist die bij voorkeur eet wat hij niet lust opdat hij zelf zou kunnen overleven, aldus Kellendonk over collega Brouwers, is het daarna voor die laatste voornamelijk De Revisor-klappen incasseren: "Iedere bladzij Kooiman zal onder zijn ogen verdorren, beweert deze Holle Bolle Gijs. Dat verbaast mij niets. Lees Jef Geeraerts met één oog, lees ongeacht welke schrijver op die manier en er blijft niets over dan een hoopje as. Die woede van Jeroen Brouwers heeft maar weinig met literatuur te maken. Ze is veel te groot voor deze wereld. Al zou hij een stuk schrijven tegen God zelf, dan had je nog het gevoel dat God zoveel drukte niet verdient."


Met een combinatie van Brouwers' kittige woede en het talent van een kunnen lezen met duizend ogen op, iets waarin ook Kellendonk uitermate bedreven was, verenigt Arie Storm in de merkwaardige roman 'Het laatste testament van Frans Kellendonk' (Athenaeum-Polak & Van Gennep, 2015) twee uitmuntende biografeneigenschappen. Vitaliteit, een bevlogen onbesuisdheid, de durf om fouten te maken, de moed om op je bek te vallen,… Aan de hand van Kellendonks ideeën over wat schrijven nu precies zou moeten zijn, geeft would-bebiograaf Storm in dit hoogst originele portret, tussen de regels door, ook zelf al aan waarom zijn langverwachte Kellendonk-biografie er eigenlijk nooit zal komen: "Goed schrijven is altijd als het leven zelf. Goed schrijven komt eruit voort en creëert het leven zelf. Maar meestal zit je als schrijver toch gewoon aan je bureau. In het leven zelf ben je een afwezige." 
Al zijn er dezer dagen, denk ik dan, heuglijkere niet-vooruitzichten om die werkweek doormidden te snijden.


Het laatste testament van Frans Kellendonk / Arie Storm. - Amsterdam : Athenaeum-Polak & Van Gennep, 2015. - 142 p.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten...

"Mijn leven was onloochenbaar leeg en nutteloos, maar zeg nooit tegen de lelie die door regen en wind is geveld: richt je op en bloei als vanouds. Mijn hart bloedde uit een dodelijke wond, maar op een andere manier kon ik niet leven." Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten. Dat, en het verplengen van tonnen tranen door de in een bad vol sombere gedachten badende ik-figuur uit deze novelle. De tweeëntwintigjarige Mary Shelley snijdt en slaat, zeker vanaf ongeveer driekwart boek, de lezer voortdurend in de armen en om de oren. Autobiografisch, deze tweehonderd jaar oude amoureuze vader-dochterdingetjes door de blik van de jonge Mathilda? Geen idee. In ieder geval is de zelfgekozen eenzaamheid van deze Mathilda van een gans andere orde dan die van pakweg Amy Winehouse . De hoop ooit voor iemand nog genegenheid te kunnen voelen, was bij de betreurde Londense zangeres-met-ook-vaderdingetjes in de mee...

Djoos Utendoale tient le fou avec moi: verzen geschreven in de taal van de volksmens aan weerskanten van de 'schreve'.

Utendoale, uit de vallei of het dal van de West-Vlaamse bergen. Djoos, van Joris. Afkomstig van Westouter: pater Joris Declercq. Troubadours en kleinkunstenaars uit de regio zoals Antoon vander Plaetse, Gerard Vermeersch en Willem Vermandere namen Declercqs verzen in hun repertorium op. Van Boeschepe tot Cassel en van Ieper tot Ekelsbeke, de ganse Westhoek ging aan Utendoales rijmsels kapot. Vlinders zijn er hellekapellen, butterschitters of flikflodders. Averullen, mulders en roenkers worden in gangbaar Nederlands meikevers. Voetelingen, sokken. Nuus, wij. Hadden pendelaars geen files onderweg dan was het volop vroeger thuus komm'n of dan-ze peisden. De poëzie van Djoos Utendoale is geschreven in een bijzonder zingend taaltje: het Westhoeks. Over de invloed van dialecten moeten we, althans pater Joris Declercq, niet al te neerbuigend doen: "En moest Luther de bijbel in het Nederduits vertaald hebben en niet in het Hochdeutsch, de taal van zijn geboortestreek, dan sprak de he...

"Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles."

"Eén ding weet ik wel," zei Franny. "Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles. Die lui waar jij het over hebt laten geen enkel mooi ding achter. Het enige dat de iets beteren misschien doen is min of meer binnen in je hoofd kruipen en daar iets achterlaten, maar enkel en alleen omdat ze dat doen, enkel en alleen omdat ze weten hoe ze iets moeten achterlaten hoeft dat nog geen gedicht te zijn. Het kan best zo zijn dat het niet meer is dan een of ander hoogst intrigerend grammaticaal uitwerpsel - excuseer mijn woordkeus."  Net zoals bij de Vlaamse schrijver Paul Brondeel is bij deze Franny die 'r' er eigenlijk te veel aan. Om nog maar te zwijgen over wat Nabokov, die beginregels van zijn 'Lolita' indachtig, tong- en keelklankgewijs met die dubbele 'o' uit Zooey zou aanvangen. Feit is dat deze J.D. Salinger vandaag precies vijftien jaa...