Doorgaan naar hoofdcontent

Heinz, Ulli, Ronny en Paul: "Ich habe meinen Vater wirklich über alles geliebt, er fehlt mir bis heute."

Vandaag vieren we de bijzondere Dresdner Ulrich 'Ulli' Melkus. Samen met zijn broer Peter, die als kind liever indiaantje speelde aan de oevers van de Elbe, telg uit het hypersnelle en übergesimoniseerde Melkus-geslacht. Met de auto's uit de verschillende rijscholen van vader Heinz, die in de jaren 50 zonder benzinegeuren en opstartende automotoren amper de slaap wist te vatten, leerde nagenoeg driekwart Sachsen in die tijd autorijden. Na zijn uren sleutelde de graag geziene Heinz, samen met de kleine Ulli, aan wat het pronkstuk van een beetje DDR-Autogeschichte moest worden en enkel begon te rijden na een luidkeels uitgeroepen 'Melkus RS 1000'! In de renstal van MC Post Dresden werd twintiger Ulli met deze bolides op basis van Wartburgse automechaniek, papa Heinz' Ferrari's van het Oosten, vijf keer DDR-Meister. Zwartwit gefotografeerd in uitgesneden koersoverall versierde Melkus jr. menige tuinhuisdeur waarachter mannen dan, ver weg van woning, vrouw en kind, zijn races transistorgewijs stiekem zaten te volgen. Toen Ayrton Senna na een klapbandongeluk in de ring in 1994 voor altijd 'The Magic' werd, moest de vrachtwagen waaronder het rijwiel van Ulrich Melkus in zijn fatale vroegzomer van 90 zonder al te veel magie met anderhalve kraan worden hooggeheven. Ronny, zoon van de sedertdien betreurde Ulli, verkoopt tegenwoordig BMW's in Dresden und Umgebung, een halve eeuw na grootvader Heinz opnieuw een klein Melkus-imperium van rond Sachsische autowielen gebogen staal.  

In Vlaanderen kwam schrijver Paul Snoek met zijn zeldzame korverhalenproza in 'Bultaco 250 cc' uit 1971 aardig in de buurt van de reden van het einde van deze bijzondere soort van gemotoriseerde, snelle mensen: "Toen de motoren uitgeraasd waren, bleven de renners wijdbeens zwijgend op hun machine zitten en koelden samen met hun motoren af, terwijl ze, zonder het met veel aandacht te doen, een of ander kabeltje aanspanden of hier en daar wat modder wegveegden. Het viel me op dat deze mensen niet spraken, als luisterden ze, wanneer hun motoren niet brulden, zeer intens naar de stilte die ze hadden geschapen, als lieten ze, na hun lawaaierig vertoon, alle geluiden bezinken in een diepere stilte, om daarna, in een allesverscheurend geknetter deze stilte opnieuw te verstoren met hun opgefokte crossmachines. Dit schilderachtige rusten, waarmee ze hun verhitte lichamen even in toom hielden, is me altijd bijgebleven. Maar later, toen ik ook van deze teruggekeerde stilte ben gaan houden, wist ik dat dit banale beeld nauwelijks de werkelijkheid benaderde." 
Vandaag is 19 april 1950, vandaag is Ulrich Ayrton Paul Melkus: "Zum Wohl, lieber Ulli, Zum Wohl!"

Reacties

Populaire posts van deze blog

Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten...

"Mijn leven was onloochenbaar leeg en nutteloos, maar zeg nooit tegen de lelie die door regen en wind is geveld: richt je op en bloei als vanouds. Mijn hart bloedde uit een dodelijke wond, maar op een andere manier kon ik niet leven." Gevoelens van gemis, afwijzing en ontgoocheling: stuk voor stuk gaan ze in de Shelley-blender 'Mathilda' geheten. Dat, en het verplengen van tonnen tranen door de in een bad vol sombere gedachten badende ik-figuur uit deze novelle. De tweeëntwintigjarige Mary Shelley snijdt en slaat, zeker vanaf ongeveer driekwart boek, de lezer voortdurend in de armen en om de oren. Autobiografisch, deze tweehonderd jaar oude amoureuze vader-dochterdingetjes door de blik van de jonge Mathilda? Geen idee. In ieder geval is de zelfgekozen eenzaamheid van deze Mathilda van een gans andere orde dan die van pakweg Amy Winehouse . De hoop ooit voor iemand nog genegenheid te kunnen voelen, was bij de betreurde Londense zangeres-met-ook-vaderdingetjes in de mee...

Djoos Utendoale tient le fou avec moi: verzen geschreven in de taal van de volksmens aan weerskanten van de 'schreve'.

Utendoale, uit de vallei of het dal van de West-Vlaamse bergen. Djoos, van Joris. Afkomstig van Westouter: pater Joris Declercq. Troubadours en kleinkunstenaars uit de regio zoals Antoon vander Plaetse, Gerard Vermeersch en Willem Vermandere namen Declercqs verzen in hun repertorium op. Van Boeschepe tot Cassel en van Ieper tot Ekelsbeke, de ganse Westhoek ging aan Utendoales rijmsels kapot. Vlinders zijn er hellekapellen, butterschitters of flikflodders. Averullen, mulders en roenkers worden in gangbaar Nederlands meikevers. Voetelingen, sokken. Nuus, wij. Hadden pendelaars geen files onderweg dan was het volop vroeger thuus komm'n of dan-ze peisden. De poëzie van Djoos Utendoale is geschreven in een bijzonder zingend taaltje: het Westhoeks. Over de invloed van dialecten moeten we, althans pater Joris Declercq, niet al te neerbuigend doen: "En moest Luther de bijbel in het Nederduits vertaald hebben en niet in het Hochdeutsch, de taal van zijn geboortestreek, dan sprak de he...

"Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles."

"Eén ding weet ik wel," zei Franny. "Als je een dichter bent laat je iets moois achter. Ik bedoel, het is de bedoeling dat je iets moois achterlaat als je van de bladzijde afgaat en alles. Die lui waar jij het over hebt laten geen enkel mooi ding achter. Het enige dat de iets beteren misschien doen is min of meer binnen in je hoofd kruipen en daar iets achterlaten, maar enkel en alleen omdat ze dat doen, enkel en alleen omdat ze weten hoe ze iets moeten achterlaten hoeft dat nog geen gedicht te zijn. Het kan best zo zijn dat het niet meer is dan een of ander hoogst intrigerend grammaticaal uitwerpsel - excuseer mijn woordkeus."  Net zoals bij de Vlaamse schrijver Paul Brondeel is bij deze Franny die 'r' er eigenlijk te veel aan. Om nog maar te zwijgen over wat Nabokov, die beginregels van zijn 'Lolita' indachtig, tong- en keelklankgewijs met die dubbele 'o' uit Zooey zou aanvangen. Feit is dat deze J.D. Salinger vandaag precies vijftien jaa...