Over Kurt Weilers animatiefilm 'Die Suche nach dem Vogel Turlipan' en John Steinbecks novelle 'De parel'...
Naar 't schijnt had hij graag Bertolt Brechts baseline om "nicht wirkliche Dinge zu zeigen, sondern die Wirklichkeit der Dinge" op zijn overbehaarde torso getatoeëerd gezien. Een grootheid in de DDR-filmgeschiedenis, deze vandaag precies honderd jaar geleden ter wereld geanimeerde Kurt Weiler. Verspreid over evenveel jaren maakte deze immer goedlachse Niedersachser zo'n dertigtal uitsluitend door poppen bevolkte animatiefilms voor DDR-kinderen en hun ouders: van de bedroefde sneeuwman met de gestolen neus uit 1956 tot zijn weergaloze troepen wilde leeuwen die hij in oude medicijndoosjes deed huizen. Zijn plastische poppen verruimden op wonderbaarlijke wijze haast alle in de DDR opgedane inzichten. Na de Tweede Wereldoorlog opgeleid in Engeland deed 'Zauberer Weiler' eigenzinnige dingen met Shakespeares wintersprookje en kon hij zich volledig laten gaan in zijn met citaten van Marx en Weber doorspekte satirische films, volledig geanimeerd en met collages aan elkaar gekleefd. Ook doet Weilers meest persoonlijke film 'Die Suche nach dem Vogel Turlipan' (1976) heel sterk aan John Steinbecks novelle 'De parel' (1947) denken, maar dan binnenstebuiten en van achteren naar voren gekeerd. Daarom, vandaag, op deze zestiende augustus: "Zum Wohl, lieber Kurt, zum Wohl!"
Reacties